ساخت استخر
نوشته شده توسط : گلفام سفر

در این نوشتار سعی بر این است که مراحل ساخت استخر به‌صورت کامل توضیح داده شود.
اولین مرحله برای ساخت استخر، گودبرداری است، حجم گودبرداری بستگی به این دارد که استخر دفنی است یا روکار، همچنین نوع قالب بندی (قالب بندی یک طرفه یا دو طرفه) نیز در حجم گود برداری موثر است. برای گودبرداری استخرهای بزرگ و متوسط از لودر، بولدوزر و باب کت استفاده می‌شود، اما گودبرداری استخرهای کوچک را می‌توان به‌صورت دستی و توسط کارگران انجام داد.
مرحله بعدی اجرای استخر، مهار آب‌های سطحی است. باید توجه داشت که مهار آب‌های سطحی فقط در مکان‌هایی که سطح آب‌های سطحی بالا است ضرورت دارد.
مرحله بعدی ساخت استخر، اجرای بتن مگر (بتن نظافت) است.
پس از اجرای بتن مگر، نوبت به اجرای کاسه استخر می‌رسد، ساخت کاسه استخر با بلوک، بتن مسلح، فایبرگلس و فلز رایج‌ترین روش‌های ساخت کاسه استخر است، اما بتن مسلح رایج‌ترین روش ساخت استخر است، لذا در ادامه با فرض ساخت کاسه استخر با بتن مسلح این مقاله را ادامه می‌دهیم.
به‌عنوان اولین قدم ساخت کاسه استخر، باید آرماتوربندی انجام شود، نصب واتر استاپ نیز در همین مرحله انجام می‌شود.
اجرای لوله‌های مکش و دهش مرحله بعدی ساخت استخر است، جنس لوله‌های کف استخر را می‌توان از پلی اتیلن، پلی پروپیلن و یو پی وی سی انتخاب کرد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند. اجرای لوله‌های کف استخر از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که این لوله‌ها به‌صورت دفنی در بتن اجرا می‌شوند و امکان اصلاح لوله‌ها پس از بتن ریزی وجود ندارد. بنابراین سایز لوله‌ها باید بر اساس محاسبات مهندسی انجام شود تا استخر کارایی لازم را داشته باشد، همچنین جوش لوله‌ها باید به‌صورت دقیق و حرفه‌ای اجرا شوند تا در آینده هیچگونه نشتی از لوله‌‌ها مشاهده نشود.
مرحله بعدی اجرای استخر، قالب بندی است، مهار قالب‌ها در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است.
پس از قالب بندی نوبت به بتن ریزی استخر می‌رسد، عیار و اسلامپ بتن باید به درستی انتخاب شوند، مکمل‌های آب بندکننده به میزان مناسب در این مرحله به بتن اضافه می‌شوند، ویبره مناسب و بتن ریزی توسط افراد مجرب سبب می‌شود که در نهایت کاسه استخر دارای تخلخل نبوده و به اصطلاح بتن کرمو نباشد. بتن‌ریزی باید در دمای مناسب انجام شود، بتن ریزی در دمای بسیار پایین کیفیت بتن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پس از ساخت کاسه استخر نوبت به سیمانکاری استخر می‌رسد، از آنجا که سطح سیمانی، زیرکار سرامیک است، لذا لازمه داشتن یک سطح سرامیکی بدون عیب، سیمانکاری دقیق و حرفه‌ای است. 

ساخت و اجرای استخر

مرحله بعدی ساخت استخر، آب بندی است. آب بندی استخر مطمئنا یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت یک استخر است. استفاده از مواد آب بندی پایه سیمانی، اجرای چند دست آب بندی و تست آب بندی قبل از اجرای سرامیک کاری، می‌تواند به آب بندی کامل کاسه استخر کمک بسیار زیادی کند.
مرحله بعدی اجرای استخر، سرامیک کاری است، همانطور که پیشتر اشاره شد، آماده سازی یک زیرکار مناسب، لازمه یک سرامیک کاری زیباست. در استخرها معمولا از سرامیک های ریز مینیاتوری جهت سرامیک کاری استخر استفاده می‌شود، امکان بوجود آوردن طرح‌های زیباتر، ایمنی بیشتر و احتمال سر خوردن کمتر و چرخش راحت‌تر سرامیک‌های ریز در محل های لبگرد از مهم‌ترین عوامل استفاده از سرامیک‌های مینیاتوری در استخرها است.
مرحله بعدی اجرای استخر، اجرای تصفیه خانه استخر است. باید توجه داشت کف تصفیه خانه استخر باید به اندازه حداقل ۳۰ سانتی‌متر از کف استخر پایین‌تر باشد، رعایت این امر موجب می‌شود همواره هد مثبت بر روی مسیر ساکشن پمپ وجود داشته و مشکلی از جهت ورود هوا به داخل پمپ وجود نداشته باشد. پمپ‌ها، فیلترها، مبدل‌های حرارتی و مخازن بالانس (در صورت سرریز بودن استخر)، حداقل تجهیزاتی هستند که در تصفیه خانه یک استخر نصب می‌شوند، ظرفیت این تجهیزات متناسب با حجم آب استخر، تعداد شناگران، سرباز یا سرپوشیده بودن استخر و... تعیین می‌شود. نصب تجهیزات تصفیه خانه باید توسط افراد مجرب و به‌صورت اصولی انجام شود، کوچک‌ترین نقص در نصب و راه‌اندازی تجهیزات، خسارات جبران ناپذیری به سلامت و کیفیت آب استخر وارد خواهد نمود.
پس از اتمام تمامی مراحل ساخت استخر، نوبت به راه اندازی استخر می‌رسد، راه اندازی اولیه استخر توسط افراد متخصص انجام می‌شود، نواقص جزئی احتمالی در این مرحله مرتفع می‌شود و آموزش‌های لازم به صاحبان استخر جهت بهره برداری مناسب داده می‌شود.

ساخت استخر خانگی

ساخت استخر خانگی نسبت به استخر عمومی از پیچیدگی های کمتری برخوردار است اما تقریبا تمام مراحل ساخت استخر عمومی را داراست و یک مساله کاملا علمی و تخصصی است که می‌بایست توسط کارشناسان این امر انجام گیرد.

هزینه ساخت و اجرای استخر

بدیهی است چگونگی انجام تمامی مراحل اشاره شده بالا، هزینه ساخت استخر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما سه عامل بسیار مهم وجود دارد که هزینه های اصلی ساخت استخر را تعیین می‌کنند: ۱) کاسه استخر ۲) تاسیسات و تجهیزات استخر ۳) نازک کاری استخر.

کاسه استخر

جنس کاسه استخر یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه کلی ساخت استخر است، ساخت کاسه استخر با بلوک ارزان‌ترین روش ساخت کاسه استخر است، اما مطمئنا یک کاسه استخر بلوکی بعد از چندبار پر و خالی شدن، از آب بندی خارج می‌شود، ساخت کاسه استخر با بتن مسلح هر چند تا حدی پرهزینه است، اما روشی مطمئن برای ساخت یک کاسه استخر است، قابلیت اطمینان بالا و کارکرد طولانی مدت کاسه بتنی موجب می‌شود ساخت کاسه با این روش، مقرون به صرفه باشد.

تاسیسات و تجهیزات استخر

چگونگی انتخاب تاسیسات و تجهیزات استخر بر روی قیمت تمام شده استخر تاثیر بسزایی دارد، انتخاب ظرفیت تجهیزات بر اساس محاسبات مهندسی موجب می‌شود که از انتخاب تجهیزات با ظرفیت بالاتر از نیاز که موجب تحمیل هزینه اضافی به پروژه می‌گردند، جلوگیری شود. مطمئنا برند تجهیزات نیز تاثیر زیادی روی هزینه ساخت استخر دارد، انتخاب برند تجهیزات متناسب با بودجه کارفرما و توصیه متخصصین امر انجام می‌شود.

نازک کاری استخر

نازک کاری استخر یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت تمام شده استخر است. ارزان‌ترین روش برای نازک کاری یک استخر، استفاده از رنگ استخری به عنوان پوشش نهایی استخر است، اما مطمئنا زیبایی یک استخر سرامیکی به مراتب بیشتر از یک استخر رنگ شده است. سرامیک‌های استخری خود انواع مختلف با قیمت‌های متفاوتی دارند، می‌توان گفت سرامیک استخری البرز با توجه به قیمت مناسب، تنوع زیاد و کیفیت خوب، مناسب‌ترین انتخاب جهت استخرهاست.
در صورت تصمیم به ساخت استخر شنای عمومی و خصوصی، توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با کارشناسان گروه مهندسی رسام استخر تماس حاصل فرمایید، گروه مهندسی رسام استخر با در اختیار داشتن گروه طراحی و اکیپ اجرایی قدرتمند، ساخت استخر شما را از صفر تا صد با بهترین کیفیت و قیمت مناسب برعهده خواهد گرفت.

پیش از هر اقدام عملی جهت ساخت استخر، ابتدا باید طراحی به‌صورت دقیق و علمی صورت گیرد. در واقع طراحی استخر پایه و اساس ساخت آن قرار می‌گیرد.

مراحل طراحی استخر

به‌طور خلاصه می‌توان گفت طراحی استخر سه بخش اساسی دارد:

طراحی سازه استخر

طراحی سازه استخر

طراحی سازه استخر، اولین مرحله طراحی استخر است،  با توجه به مقاوت خاک منطقه، عمق استخر، روباز یا سرپوشیده بودن استخر، طراحی کاسه استخر انجام می شود. در این مرحله عیار و اسلامپ بتن، ضخامت دیواره ها، نوع میلگردها، ضخامت میلگردها و فاصله آنها از یکدیگر، نوع و میزان مکمل های مورد نیاز تعیین می گردد. ساخت کاسه استخر بر مبنای محاسبات مهندسی موجب می شود از ترک نخوردن استخر در طول زمان بهره برداری اطمینان کامل حاصل شود. باید توجه داشت چنانچه استخر در طبقات ساختمان اجرا شود، طراحی کاسه استخر پیچیدگی های بیشتری بهمراه خواهد داشت، در اینصورت باید حتما وزن سازه استخر بهمراه آب داخل آن در طراحی سازه ساختمان در نظر گرفته شده باشد و حتی الامکان سعی شود سازه استخر از مصالح سبک تر همانند فایبرگلس ساخته شود.

 طراحی تاسیسات استخر

طراحی تاسیسات استخر

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی استخر، طراحی تاسیسات استخر است. در ابتدا با توجه به کاربری استخر (عمومی یا خانگی بودن)، نوع استخر (سرباز و یا سر پوشیده بودن) و تعداد شناگران و میزان استفاده از استخر، زمان گردش آب در استخر تعیین می‌شود. که با توجه به موارد اشاره شده این زمان از ۴ تا ۸ ساعت متغیر است. با تقسیم حجم آب استخر به زمان یکبار گردش آب، دبی پمپ(های) تصفیه مشخص می گردد، دبی پمپ (های) گرمایش نیز بر اساس بار حرارتی استخر محاسبه می‌شود. مهمترین بارهای حرارتی آب استخر عبارتند از: بار حرارتی مربوط به پیش گرمایش، اتلاف حرارت از سطح آب استخر در اثر جریان همرفتی، اتلاف حرارت در اثر تبخیر سطحی و اتلاف حرارت ناشی از آب جبرانی. با مشخص شدن دبی پمپ تصفیه و گرمایش و مسیر و جنس لوله ها، قطر لوله های کف استخر تعیین می گردند. محاسبه و طراحی دقیق لوله کشی موجب می شود در آینده کارایی استخر در حد مطلوب باشد. پس از اتمام طراحی مسیرهای لوله کشی، نوبت به طراحی تاسیسات تصفیه خانه استخر می رسد. دبی پمپ ها با توجه به مطالب عنوان شده فوق تعیین می گردد. اتلافات مسیر نیز هد پمپ ها را تعیین می کند، مهمترین اتلافات پمپ تصفیه عبارتند از: افت اصطکاکی مسیر، افت فیلتر شنی. و مهمترین اتلافات پمپ گرمایش عبارتند از: افت اصطکاکی مسیر، افت مبدل حرارتی. با مشخص شدن دبی و هد پمپ ها، با مراجعه به کاتالوگ پمپ، می توان پمپ را انتخاب نمود. پس از انتخاب پمپ، نوبت به انتخاب فیلتر شنی می رسد، با توجه به دبی پمپ تصفیه و مراجعه به کاتالوگ فیلتر، می توان فیلتر مناسب را انتخاب نمود. اگر فیلتر شنی فاقد کاتالوگ باشد با توجه به این نکته هر فوت مربع سطح فیلتر مناسب عبور ۱۰ تا ۱۵  گالن بر دقیقه، آب می باشد، می توان قطر فیلتر شنی را تعیین نمود. انتخاب مبدل حرارتی نیز، بر اساس اتلافات حرارتی استخر صورت می گیرد. پس از انتخاب تمامی تجهیزات، بر اساس اصول مهندسی، مسیرهای بهینه لوله ها تعیین شده و چگونگی اتصال تجهیزات به یکدیگر تعیین می گردد. در واقع اگر طراحی استخر بصورت اصولی انجام شود، می بایست یک دفترچه محاسبات مکانیکی برای استخر آماده شود که در آن ظرفیت تمامی تجهیزات بر اساس محاسبات مهندسی تعیین شده باشد و یک فلودیاگرام علمی و دقیق در آن ترسیم شده باشد که سایز و مسیر لوله کشی و چگونگی اتصال تجهیزات به یکدیگر و به مسیرهای لوله کشی، را مشخص کند.

طراحی معماری استخر

طراحی معماری استخر

 از مهندسی معماری می توان به مهندسی زیباشناسی نیز تعبیر نمود، هنگامی که یک طراحی معماری اولیه برای یک استخر صورت می گیرد، انتخاب و تغییر مصالح، رنگ ها و ابعاد بطور نامحدود و بدون تحمیل هزینه اضافی امکان پذیر خواهد بود، و در تمام این طراحی ها معمار متعهد است ضمن رعایت تمام اصول و قواعد زیباشناختی سلیقه مشتری را نیز در طراحی لحاظ کند. قبل از طراحی استخر ممکن است که سوالات زیادی به ذهن برسد مثلا: چه قسمت هایی از استخر چوب و یا در چه قسمت هایی سرامیک کار شود؟ برای سرامیک ها از چه رنگی استفاده شود؟ از سرامیک ساده و یا طرح دار استفاده شود؟ در چه قسمت هایی از سرامیک کاری از حاشیه و باندها استفاده شود زیباتر است؟ دشواری این انتخاب ها وقتی بیشتر می شود که بدانیم مثلا سرامیک البرز که یکی از برندهای مرغوب سرامیک استخری است برای سرامیک های آبی بسته به روشن و تاریک بودن بیش از ده نوع سرامیک آبی رنگ تولید می کند و یا برای سرامیک های میکس بسته به درصد رنگ ها بیش از بیست نوع سرامیک تولید می شود. به جرات می توان گفت تنها راه غلبه بر این مشکل، طراحی معماری استخر و تهیه یک طرح سه بعدی کامپیوتری از پروژه و تغییر رنگ ها و مصالح در آن می باشد. علاوه بر مطالب ذکر شده بالا، محل قرار گیری استخر(قرار گرفتن استخر در باغ، منزل شخصی، ساختمانی لوکس و...) نیز حتما باید در طراحی استخر مد نظر قرار داده شود، و معماری استخر با معماری محل قرارگیری آن سازگاری مطلوب را داشته باشد. مسلما جانمایی استخر بویژه در پروژه های عمومی نیز باید در مرحله طراحی بدرستی انجام شود، نکات زیادی در جانمایی یک استخر باید در نظر گرفته شود که مهمترین آنها عبارتند از: نزدیکی رختکن به کاسه استخر، محل قرار گیری ورودی استخر، چگونگی تابش نور خورشید به کاسه استخر، نسبت مساحت حاشیه استخر به کاسه استخر، محل تردد و عبور شناگران و...





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: